Vai al contenuto

EVA & ADELE | L’AMOUR DU RISQUE | me Collectors Room Berlin

⏰ lettura 6 min.

Per la prima volta al me Collectors Room di Berlino una selezione completa dei più importanti lavori di EVA & ADELE, in mostra pittura, scultura, fotografia, video, costumi fatti a mano e la loro auto. Una mostra che illustra l’esistenza artistica finemente sfumata e radicalmente trasgressiva di EVA & ADELE.
Una retrospettiva dei loro ultimi 25 anni di attività, un’esposizione che esplora i concetti alla base della coppia artistica, dal 27.04 al 27.08.2018 a Berlino, loro città natale. Parte del concept sono anche alcuni oggetti che hanno realizzato per la mostra, come un profumo di Grasse, in Francia, un orologio da polso firmato da Swatch e borse di PB 0110, un’etichetta di Philipp Bree.

EVA & ADELE, WINGS I / II / III, 1997/1998, 3-Kanal-Video (WINGS III, Videostill), Echtzeit, 00:62:14, 00:62:15, 00:62:32 min, Loop Pal, Edition 5 + 3 AP © EVA & ADELE und VG Bild-Kunst, Bonn 2018

EVA & ADELE vivono insieme dal 1991, creando un’opera concettuale comune: quando appaiono nel mondo dell’arte internazionale, sono sempre insieme, vestiti allo stesso modo, sempre sorridenti. Gli artisti, secondo la loro auto-definizione, provengono dal futuro, perché con la loro permanente performance “a termine”, vivono un’esistenza condivisa radicale al fine di incarnare la loro visione per una nuova definizione dei ruoli di genere. La loro idea di FUTURING, quindi, abolisce ruoli di genere interpretati, sia maschili che femminili. Nello spirito della loro affermazione concettuale “Oltre i confini del genere”, EVA & ADELE esistono simultaneamente “nell’arte e nella natura”. Questo atteggiamento è illustrato ad esempio dalla loro grande installazione video a tre canali Watermusic (1997/2003).

EVA & ADELE, MEDIAPLASTIC-CACTUSBLOSSOM, No.115, 2018, Öl auf Leinwand, 200 x 240 cm © EVA & ADELE und VG Bild-Kunst, Bonn 2018

Il titolo della mostra L’AMOUR DU RISQUE sottolinea non solo l’amore reciproco della coppia e il rischio che condividono collettivamente, fino ad oggi, esponendosi radicalmente a pericoli esterni ed interni con il loro modo di vivere scelto. Il loro concetto di FUTURING mostra sia il loro coraggio che la loro audacia nel trasmettere, con energia e audacia, le loro idee a qualsiasi posto appaia nel mondo.

Una parte importante della mostra si concentra sul loro lavoro internazionale: gli affascinanti costumi WINGS (1992, 1995, 1997) e la video-art WINGS I, II, III (1997, 1998).
EVA & ADELE raccontano le loro apparizioni in tutto il mondo e la conseguente copertura da parte della stampa e dei media per la serie MEDIAPLASTIC CACTUSBLOSSUM (2018), il cui titolo deriva dal fatto che i fiori di cactus fioriscono solo per un solo giorno. La serie è composta da dipinti basati su fotografie della coppia apparse su giornali e riviste. I dipinti della serie Cum si basano anche su fotografie, questa volta inviate alla coppia dai visitatori della mostra e che mostrano anche EVA & ADELE insieme, soprattutto alle aperture.

EVA & ADELE vivono come un’opera d’arte in esposizione permanente dove l’opera è la coppia. Vivono la loro esibizione 24 ore al giorno, sette giorni su sette, senza inizio né fine, giorno dopo giorno. Ad esempio, il loro video Kisses in the Supermarket, datato 1997, esplora con umorismo l’idea che, pur acquistando generi alimentari in un supermercato di New York, vivano la loro vita quotidiana come una performance, proclamando continuamente: “Wherever we are is museum” (Ovunque ci troviamo è un museo).

EVA & ADELE, AUTOPOLAROID, 28.08.1992, Berlin, Polaroid, 10,2 x 10,1 cm © EVA & ADELE und VG Bild-Kunst, Bonn 2018

Nell’intimo gruppo tematico Eros & Death nascono opere profondamente personali che evocano la chimera dell’erotico, ad esempio i disegni floreali ADSILA (2014) o 45 opere su carta con il simbolismo del cranio della suite di opere SAVOUDRIJA, creata nel 2005.

In mostra anche sculture biografiche, tra cui un letto e un corpetto, e alcuni pezzi della serie Transformer-Performer. Questi lavori sono firmati dal logo di EVA e ADELE: un cuore formato dalle teste di due artisti che si appoggiano l’una contro l’altra. I loghi sono dipinti su superfici costituite da collage di opere su carta da cui sono state rimosse le firme con un bisturi. Questi riflettono non solo le ombre, i fantasmi e gli abissi in cui i due esistono; mostrano anche la tenera interazione tra loro. Il video di lavoro Eurotrash (1998) è anche un pezzo importante che mostra come EVA & ADELE sono compresi a livello internazionale. L’opera combina scene della serie cult britannica con lo stesso nome in cui sono apparse in diverse occasioni dal 1998 al 2001.

EVA & ADELE, Biographische Skulptur No. 3, 2000, Holztisch, Lacklederröcke, Lack, 120 x 80 x 131 cm © EVA & ADELE und VG Bild-Kunst, Bonn 2018

 

EVA & ADELE - L’AMOUR DU RISQUE
 27 aprile - 27 agosto 2018
 A cura di Heike Fuhlbrügge
 
 me Collectors Room Berlin
 Auguststrasse 68
 10117 Berlino

Social media:
 Facebook: @meCollectorsRoom
 Instagram: @mecollectorsroom

ENGLISH

EVA & ADELE | L’AMOUR DU RISQUE | me Collectors Room Berlin

EVA & ADELE | L’AMOUR DU RISQUE presents the artist-couple’s work of the last 25 years in an installative retrospective. The exhibition explores the concepts underlying the pair’s art and their imagery. To this end, for the first time in me Collectors Room from 27.04–27.08.2018 in Berlin, a comprehensive selection from their most important groups of works across media including drawing, painting, photography, video, and sculpture, as well as their self-made costumes and costume logbooks, will go on show. Together, these illustrate the finely nuanced and radically transgressive artistic existence of EVA & ADELE. Part of the concept are also some objects they have crafted for the exhibition, such as a perfume from Grasse, France, a signed wristwatch by Swatch and handbags by PB 0110, a label by Philipp Bree.
In order to question perspectives, concepts, and relationships that are often taken for granted, EVA & ADELE have been living together since 1991, creating a common conceptual artwork: when they appear in the international art world, it is always together, dressed the same, always smiling. The artists, according to their own self-definition, come from the future, because with their permanent ‘futuring’ performance, they live a radical shared existence in order to embody their vision for a new definition of gender roles. Their idea of FUTURING, therefore, abolishes played-out gender roles, both male and female. In the spirit of their conceptual claim ‘Over the Boundaries of Gender’, EVA & ADELE exist simultaneously ‘in art and in nature’. This attitude is illustrated for example by their large three-channel video installation Watermusic (1997/2003).

EVA & ADELE, Man has the Phallus, Woman is the Phallus, 1993, 2 Polaroids, je 10,2 × 10,1 cm © EVA & ADELE und VG Bild-Kunst, Bonn 2018

The title of the exhibition L’AMOUR DU RISQUE emphasizes not only the couple’s love for each other and the risk they collectively share, to this day, by radically exposing themselves to external and internal dangers with their chosen way of life, but also how they go about their collective existence. Their concept of FUTURING shows both their courage and their audacity in transmitting, with energy and daring, their ideas to wherever they appear in the world.
A major section of the exhibition, therefore, focuses on their international work: the glamorous WINGS Costumes (1992, 1995, 1997) and the video works that are based on
them, WINGS I, II, III (1997, 1998), are staged as an installation. For the very first time, all of the associated array of costume logbooks is exhibited, consisting 162 sheets. Within this collection EVA & ADELE have for decades meticulously envisaged and recorded each outfit, with its matching pair of stockings and shoes, handbags, umbrellas, etc.
With their tongues often firmly in cheek, they tell of their worldwide appearances and the resulting press and media coverage in the ongoing series MEDIAPLASTIC
CACTUSBLOSSUM (2018) – whose title is derived from the fact that cactus blossoms only bloom for a single day. The series consists of paintings based on photographs of the pair that have appeared in newspapers and magazines. The paintings in the series Cum are also based on photographs, this time ones that were sent to the pair by exhibition visitors and that also show EVA & ADELE together, mostly at openings.

EVA & ADELE, Transformer-Performer HOTEL ROMA, 2008, Collage, Vinyl und Öl auf Leinwand, 158 x 208 cm © EVA & ADELE und VG Bild-Kunst, Bonn 2018

EVA & ADELE exist in a state of permanence. Within it, they live their performance 24 hours a day, seven days a week, without beginning or end, day in and day out. For example, their video work Kisses in the Supermarket, dated 1997, humorously explores the idea that even while buying groceries in a New York City supermarket they are living their daily lives as a performance, continually proclaiming: ‘Wherever we are is museum’.
Deeply personal works are on view from the intimate thematic group Eros & Death that conjure the chimera of the erotic, for example the floral drawings ADSILA (2014) or 45 works on paper featuring skull symbolism from the suite of works SAVOUDRIJA, created in 2005.
Also exhibited are biographical sculptures, including a bed and bodice from their personal effects, as well as pieces from the group of works titled Transformer-Performer. These works are composed of EVA & ADELE’s logo: a heart made up of the two artists’ heads leaning against one another. The logos are painted on surfaces made up of collages of works on paper from which the signatures have been removed with a scalpel. These reflect not only the shadows, ghosts, and abysses in which the two exist; they also show the tender interplay between them. The video work Eurotrash (1998) is also an important piece that shows how EVA & ADELE are understood internationally. The work combines scenes from the British cult series of the same name in which they appeared on a number of occasions from 1998–2001.

A catalogue and extensive schedule of public programs will accompany the exhibition.
06.05., 3 pm: Curator’s guided tour with Dr Heike Fuhlbrügge
26.05., 4 pm: Talk with Dr Marcus Steinweg
09.06., 4 pm: Talk with EVA & ADELE and Dr Heike Fuhlbrügge
27.06., 7 pm: Art & Dinner with EVA & ADELE

 

EVA & ADELE - L’AMOUR DU RISQUE
 Curated by Dr Heike Fuhlbrügge
 27 April - 27 August 2018
 me Collectors Room Berlin
 Auguststrasse 68
 10117 Berlin

Social media:
 Facebook: @meCollectorsRoom
 Instagram: @mecollectorsroom

Abbonati a BIANCOSCURO

Biancoscuro rivista d'arte

Clicca qui e risparmia il 40%

oppure iscriviti alla nostra newsletter

Select language